Entrevista a Carrasumada Serrano Pau

Aquesta entrevista la vam realizar a la Carrasumada Serrano Pau, coordinadora del màster en trastorns de la comunicació i del llenguatge a la UAB y, paral·lelament, membre del PSC a Sant Just Desvern. Les preguntes i respostes sorgides de l’entrevista són les següents:

Quina opinió tens sobre el 3+2 des de la perspectiva política i des del professorat?

Bé, fa uns anys, quan es va decidir fer un canvi en el pla d’estudis, la idea era funcionar de la mateixa manera que la resta d’Europa. A Europa ja es parlava del 3+2, però des de l’estat Espanyol, es va decidir fer el 4+1. Des de la meva perspectiva, calia avançar en la reforma del 3+2 per estar al mateix nivell que la resta d’Europa. No es va fer així, es va decidir tirar cap a un altre camí i ara, realment, ens trobem que hem de fer un pas enrere de nou.

Creus que els alumnes fan bé en reivindicar-se i en mostrar el seu desacord?

Em sembla bé que tothom defensi les seves opinions i les seves idees. Però jo crec que hi ha espais de participació que cal aprofitar, tant per part del professorat com dels estudiants. Aquests dos tenen espais de representació que formen part del propi col·lectiu en el que poden mostrar la seva opinió respecte a aquests temes i d’altres. Nosaltres tenim la junta permanent de professorat, la junta permanent de facultat, i altres estaments participatius on es pot donar la nostra opinió sobre aspectes concrets. Els estudiants estan representats. El que passa és que mai venen. Majoritàriament cap estudiant participa en aquests òrgans de manifestació o participació. Jo crec que no és lícit que no participin en aquests òrgans i en canvi, d’una manera assembleària però no majoritàriament participatives, pocs estudiants decideixin per la majoria.

Si fossis alumne estaries en contra?

En aquests moments es difícil situar-me com a alumne però en principi crec, que si soc consistent am mi mateixa, hauria d’estar pensant el mateix que ara, que el 3+2 ens equipara als estudis europeus. El que si que crec és que si ets estudiant aprofitaria aquests òrgans de participació.

Aleshores, per què creus que estan en contra els alumnes?

El fet de que molts estudiants creguin que es millor mantenir el 4+1que el 3+2 crec que té més a veure amb la part econòmica que amb l’estructura. A més a més la modificació constant del pla d’estudis no agrada ni a ells, ni a nosaltres. Canvis constants i sense reflexionar críticament, sense un posicionament clar i consistent al llarg del temps. Això és el que no agrada. I amb aquest cas estic amb ells. Per altre banda, ells creuen i de fet, igual tenen part de raó que no s’ha d’anar en contra del 3+2 per la raó que us diré ara. Al ser ara 4 anys, estan en certa mesura subvencionats pel ministeri. Si ara aquest 4 any es converteix en un 1r de màster, a preus de màster actual, existeix un tema econòmic darrera ja que deixes de subvencionar un any, el qual les famílies han de fer-se càrrec. Però penso que també, en comptes d’anar en contra, s’hauria de demanar que el 1r any de màster fos al mateix preu de crèdit que el 4t de carrera. Crec que amb això es solucionaria.

Creus que s’acabarà aplicant la llei del 3+2?

S’ha de tenir en compte l’opinió dels estudiants però reflexionada, argumentada i treballada amb els òrgans de participació. Si no es donen arguments no arribem a cap lloc. Segurament s’acabarà aplicant però jo no ho sé del tot cert.

 

Marc Fernández.

Deja un comentario